Cíl webu

PolitickeFinance.cz monitoruje vývoj financování politických stran a napojení jejich podporovatelů na veřejné finance. Cílem je posílit veřejnou kontrolu nad financováním politiky.

Poděkování

Aktuální rozvoj webu v roce 2025, aktualizace dat a vývoj funkcionalit byl umožněn díky podpoře z Aliance pro moderní stát. Web původně vznikl za podpory platformy Rekonstrukce státu, která pomohla i k prosazení zákonů umožňujících rozsáhlou veřejnou kontrolu politických financí a vzniku samostatného úřadu pro jejich dohled. Sběr z výročních zpráv před rokem 2017 a starší verze webu proběhly za podpory US Embassy Prague a Fondu Otakara Motejla.

Data

Všechna data o darech politických stranám, o jejich příjmech, výdajích a dluzích pocházejí z výročních zpráv politických stran. Výroční zprávy za období od roku 2017 jsou dostupné na stránkách Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí (dále ÚDHPSH) - rozcestník zde (https://www.udhpsh.cz/vyrocni-financni-zpravy-stran-a-hnuti). Data před rokem 2017 byla zpracována manuálně z výročních zpráv politických stran, proto se jejich rozsah omezuje na desítku největších.

Informace o veřejných zakázkách jsou založeny na databázi společnosti Datlab s.r.o., která provozuje rozsáhlou databázi o všech veřejných zakázkách v České republice. Data o veřejných zakázkách pravidelně stahujeme z Věstníku veřejných zakázek a všech více jak 30 tis. profilů zadavatele.

Data o dotacích poskytnutých jednotlivým dárcům pocházejí z oficiálních webových stránek dotaceeu.cz, a to za všechna 3 relevantní programová období (2007-2013, 2014-2020, 2021-2027) z kompletních seznamů příjemců a operací. Dále zobrazujeme informace o zemědělských dotacích z oficiálních webových stránek szif.cz, kde vycházíme z dostupných dat ze seznamu příjemců dotací od roku 2017. Další informace o dotacích dárců můžete zjistit z webu Registr dotací.

Často kladené dotazy

Na webu PolitickeFinance.cz jsou prezentována data od roku 2017 o všech politických stranách, které mají na webu ÚDHPSH zveřejněny své výroční zprávy ve strojově čitelné podobě (včetně některých dalších stran, které poskytly své výroční zprávy v jiné podobě, zde patří díky ÚDHPSH za dodatečné zpracování dat).

Data o stranách před rokem 2017 jsou sesbírána z výročních zpráv stran, které byly podle předchozí právní úpravy ukládány v listinné podobě v poslanecké sněmovně. Z těchto výročních zpráv jsem z kapacitních důvodů vybrali pouze ty, které se týkaly nejvýznamnějších politických stran té doby.

Nikoli. Ve Výročních finančních zprávách musí politické strany publikovat zákonem vymezené údaje. Přílohou Výročních finančních zpráv pak musí být i auditorem ověřené účetní závěrky včetně rozvahy a výkazu zisku a ztráty. Ty obsahují více informací o hospodaření a majetku politických stran než Výroční finanční zprávy. Účetní závěrky však strany nemusí publikovat ve strukturovaných datech a není v našich kapacitách, abychom je zpracovali a zobrazili na webu.

Příjmy stran se od "výnosů" v účetních závěrkách téměř neliší, protože hlavním příjmem strany bývají státní příspěvky a dary.

Výdaje stran se však mohou od "nákladů" v účetních závěrkách lišit značně. Výroční finanční zpráva totiž neobsahuje všechny myslitelné výdaje, které strany mohou mít, ale pouze výdaje na mzdy, volební kampaně, daně a poplatky.

Proto pro závěr o hospodaření politických stran je potřeba navštívit i účetní závěrky.

Strany mohou obdržet ze státního rozpočtu příspěvky na svou činnost, pokud má zvoleného poslance, senátora nebo krajského zastupitele. Příspěvky na činnost strany se řídí § 20 a násl. zákona o sdružování v politických stranách.

Dále mohou strany obdržet příspěvek na úhradu volebních nákladů, pokud jde o volby do poslanecké sněmovny nebo do Evropského parlamentu.

Konkrétní rozpad celkových příspěvků politickým stranám zveřejňuje každý rok ministerstvo financí. Zde např. za rok 2024.

Data o zakázkách či dotacích jsou navázána na jednotlivé dárce přes jejich IČO. Vzhledem k tomu, že u dárců fyzických osob takový údaj neevidujeme, není možné jim zakázky či dotace přiřadit. Podobně přistupujeme k takovým dárcům - právnickým osobám, u kterých rovněž není IČO uvedené, ani ho není možné dohledat.

V roce 2017 nebyly účinnosti předpisy nařizující stranám významně zvýšenou míru transparentnosti, a to především ve vztahu k jejich dárcům (včetně poskytovatelů bezúplatných plnění) i účetním datům. To současně znamená, že data od roku 2017 vykazují značně vyšší míru přesnosti a spolehlivosti v porovnání s daty před 2017.

Důvodem je zřejmě to, že takové výroční zprávy nejsou zveřejněny ve strojově čitelné strukturované podobě, ale naopak typicky v prostém pdf. Získávání údajů z takových výročních zpráv je technicky i časově náročné a nezaručuje 100% přesnost transkripce. I přesto však disponujeme těmito daty u největších parlamentních stran, které se rozhodly nevyužít ke zveřejnění výroční zprávy aplikaci Úřadu, ale zaslaly pouze (někdy dokonce strojově nečitelné) pdf. Drtivá většina stran však využívá aplikaci Úřadu a data jsou tak spolehlivá.

Zpracování údajů o dárcích fyzických osobách je obtížné z toho důvodu, že není možné jednoznačně identifikovat konkrétní osobu podle dostupných údajů. Navíc je naší povinností zajistit dostatečnou ochranu jejich osobních údajů. Z toho důvodu na webu prezentujeme výlučně jméno a příjmení dané osoby, interně však různost údaje rozeznáváme s pomocí bezvýznamového indikátoru. Pokud má více dárců stejné jméno a příjmení, ale různé datum narození, považujeme je za rozdílné osoby, přičemž každá má svůj profil dárce. V opačném případě, tedy v případě shody jména, příjmení i data narození dárce, přistupujeme ke všem takovým darům jako od jediné osoby.

PolitickeFinance.cz sleduje financování politických stran, a napojení jejich podporovatelů na veřejné finance. Vychází při tom pouze z veřejných údajů.

Rozvoj webu podpořila Aliance pro moderní stát. Původní vznik webu podpořila platforma Rekonstrukce státu, která pomohla i k prosazení zákonů umožňujících rozsáhlou veřejnou kontrolu politických financí.

Provozovatel

Datlab institut z.s.
Charlese de Gaulla 629/5
160 00 Praha 6
Česká republika